BAM, Boskalis en Van Oord hebben het papierwerk rond voor hun deelname aan de bouw van een tunnel die Denemarken en Duitsland met elkaar gaat verbinden. Ze maakten maandag bekend de contracten te hebben getekend.

De Nederlandse inbreng aan de megaklus was al eerder aangekondigd, maar de ondertekening van de contracten liet door een klacht over de aanbesteding op zich wachten. Met het project is een totaalbedrag van 6 miljard euro gemoeid.

BAM is bij het project betrokken via een joint venture die onder meer de bouw van de tunnel zelf voor zijn rekening neemt. Het samenwerkingsverband krijgt er 3,4 miljard euro voor, waarvan de Nederlandse bouwer een kwart opstrijkt.

Baggeraars Boskalis en Van Oord doen via een ander consortium mee aan onder meer het graven van de geul waar de 18 kilometer lange tunnel in wordt afgezonken. Ze krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus.

Fehmarnbelt-verbinding

De zogeheten Fehmernbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd. De reistijd via de tunnel tussen de Duitse en Deense kust wordt tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. De huidige reistijd per veerboot is een uur of er moet een omweg van 160 kilometer worden gemaakt via het Deense Jutland.

De tunnel wordt opgebouwd uit 89 voorgefabriceerde betonnen elementen. Die worden gemaakt in een speciaal daarvoor te bouwen fabriek en daarna ingegraven in de zeebodem.

Lekker voor de omzet

Dat Nederlandse bedrijven als BAM en Boskalis meebouwen aan een onderzeese tunnel die Denemarken met Duitsland moet verbinden, is op den duur goed voor de omzet van die bedrijven, schreef Kepler Cheuvreux eerder in een rapport.

Analist Andre Mulder denkt dat de baggeromzet van Boskalis zowel in 2017 als 2018 met 10 procent zal toenemen als gevolg van het project. Boskalis is goed voor 300 miljoen euro van de opdrachtsom. De 750 miljoen euro waar BAM voor staat, zal volgens Mulder zorgen voor een omzetplus van 2,5 procent gedurende vier jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl